Familjen Sångberg

Alla inlägg under juli 2011

Av Emma Sångberg - 11 juli 2011 18:47

Idag har min stora snäcka varit sååå duktig med cyklandet. Först cyklade hon lite med bägge stödhjulen och efter en stund kom hon och bad mig "fixa hjulen" = höja dom. Men förklarade att då får jag ta bort dom för det går inte att "fixa" dom på nått annat sätt längre, och det var okej så vi tog först bort det ena så hon skulle få chansen att hitta balansen på ena sidan först. Sen är det rätt bra om hon får känna på hur det känns när man håller på att ramla.


  Jag älskar dig av hela mitt hjärta Chelsea och det    kommer jag alltid att göra

       


Hon klarade detta så snabbt så det var bara till att ta av båda och sen turades jag och Sarah om att springa med henne. Jäklar vad det gick undan, hon fattade galoppen fort och var super duktigt, men sen kom det till att hon trillade en gång men jag var snabb med att få upp henne på cykeln och när hon väl började trampa så slutade hon gråta och det gick super bra igen. Sen berättade jag och Sarah om alla gånger vi trillade när vi lärde oss att cykla utan stödhjul och hon hade faktiskt bara trillat EN gång, då skrattade hon och sa att hon var duktigare än vi var och sen var det frid & fröjd igen.


Sessan fick leka lite på lekan medans jag och söta Saris hade en pratstund, vi båda ventilerade oss lite om både positiva saker och negativa saker. Sen gick vi till ica och köpte lunch men snäckan ville bara ha en risbulle, såklart fick hon en  Nu när det är semester är det juh lördag hela veckan  Sen gick vi hem till oss och käkade. Chelsea lekte på rummet medans jag och Sarah kollade lite foton och snackade tjejsnack, tack gumman för att du finns 


När älsklingen kom hem slängde jag in pommesen och kyllingen i ugnen och gjorde klart middagen. När vi hade ätit gick vi ut med sessan igen så hon kunde visa sin pappa hur duktig hon var. Men vi insåg att däcken var tvungna att pumpas så vi gick hem till Chelsea's mormor & morfar och lånade cykelpump. Tackar för hjälpen och en trevlig pratstund. Sen cyklade vi lite till utanför hennes morföräldrar så hon kunde visa upp vad hon kunde.


Väl hemma nu är jag helt slut i kroppen och tänker inte göra ett smack mer idag... Så här mycket har jag nog inte sprungit på.. ja.. jag vet inte hur länge...

Det blir soffläge och mys med min familj och imorgon är det en ny dag så då får vi gå ut och cykla igen 



 
 
 
 
 

Av Emma Sångberg - 11 juli 2011 10:10

Igår var vi först på kalas hos Nea och där blev vi bjudna på mat, kaffe & kaka. Det var ett trevligt besök hos dom och Nea blev jätte glad för sin present från oss... En tavla med New Moon motiv på  


När vi kom hem så fick sessan vila middag eftersom hon var trött, gnällig och vi skulle ha Sarah & Hassan över på fika på kvällen. Inte så kul om hon är grinig när dom är här, inte för oss och speciellt inte för snäckans skull. Hon sov en 45 min - 1 timme och då passade jag och darlingen på att ha mysigt i soffan med tv/film, lite gott och mycket kaarlek och snack  


Vid 18.30 tiden kom min söta svägerska & hennes Hassan på fika   Sarah hade bakar Hallonbrownies och hade med det att bjuda på. Det var gott men jag är lite... hrm hrm... okej mycket kräsen med kakor och tyckte inte det var gott med hallon i men tack iaf Sarah för kakan   Vi satt och pratade om allt möjligt och till sist kom vi in på det vi skulle snacka om - semester, resa osv.


Kvällen var mycket trevlig och vi bokade en weekend & betalade resan igår... Shit jag kan inte fatta att vi ska åka. Förvisso blir det inte förän i November men det är ändå helt fantastiskt att jag ska få resa med min underbara älskling och 2 underbara mäniskor till som Sarah & Hassan. Detta kommer bli såååå jäkla lyckat!! Nu ska vi bara spara in fick pengar och boka biljetter till allt vi vill uppleva... London here we come...


     


Ett STORT tack till mina päron som tar barnen den helgen vi ska åka. Detta betyder oehört mycket för oss   


  

När Sarah & Hassan gick passade jag på att följa med med Disel så han fick sin nattarunda. När jag kom hem hade älsklingen fyllt upp ett varmt skönt bad. Precis vad min rygg behövde   Vi satt länge och pratade & hade riktigt mysigt. Sen blev det soffläga och till sists sängen för oss.


Idag ska vi träffa faster Sarah vid lunch tid och gå ut och träna med cykeln igen. Hoppas stödhjulen kan åka snart   Men nu ska denna donnan äta frulle innan hon gör sig iordning.  Chelseas kalas ska oxå bli bokat idag hade jag tänkt mig  


Hasta la vista vi ses på tisda'... 

Av Emma Sångberg - 10 juli 2011 12:02

Gårdagen började helt underbart. Älsklingen & snäckan "smög" upp vid 9 tiden och sen kom jag upp ca 20 min efter dom. Vid 10 satt vi i bilen på väg mot Staffanstorp för att handla bullar, dom har sveriges godaste ostbullar där   Väl hemma fixade vi en goood frulle med ägg & massa annat gott pålägg, juice & Oboy och massa annat.


Tyvärr fick jag inte behålla min gooa frulle för att sonen min bestämde sig för att kicka upp allt igen haha...


Älsklingen gick ut med vovven medans jag plockade undan och diskade efter oss. Lillan kollade klart på sin pippi film och sen fick jag ett samtal från min mamma och det blev bestämt att mina päron & syskon skulle komma hit på en fika  


Vi snackade ihop oss med päronen och det blev bestämt att vi skulle åka till Holma och grilla tillsammans. Så vi gjorde oss i ordning och körde dit. Det blev en väldans go midda... Pommes, sallad, Sparré ribs, laxfilé, korvar & fläskfilé *mummmma*


Älsklingen tog nånna öl med sin svärfar och vi hade en mycket trevlig familjekväll där hemma  

Vid 20 tiden kom Madde och lämnade av Moa & Leo som skulle övernatta hos mormor eftersom hon började jobba kl 7 idag.

Jag hjälpte Leo att få en ducsh och han var så himla söt! Innan duschen fick han sätta sig på toa och kissa och det är han jätte duktigt med. Väl i duschen tjatade han hela tiden om hur dutti han var. När han var klar blev det lite bus med mig och Chelsea. Jag lät honom springa utan blöja och han kom efter 2 min och sa jag måste bajsa... Så jag satte honom på toa och han bajjade minsannoda. Så duttig Mosters stora kille har blivit!

Tycker blöjan ska skippas på dagen snart...   


Idag ska vi på kalas vid 13.30 tiden, idag ska Nea's 13 års dag0 firas, tyvärr kunde vi inte komma i torsdags när kalaset egentligen var men så är det ibland.


Nej dax att klä sig och så innan man ska bege sig himmifrå.


Ha en underbar dag alla för det ska denna kvinna ha!

Tjingelin... 

Av Emma Sångberg - 8 juli 2011 12:33

Och idag har vi varit hos BM för grav.kontroll Det visade sig att lilleman är fixerad och nu får vi bara hoppas att han inte får för sig att vända sig igen  


Om mig

Då tar vi det negativa först och sen det positiva...

Svanken och fogarna är fortfarande rent ut sagt jävliga men jag får hoppas att man inte blir sämre innan plutten kommer ut. Sen har vi det där förbannade HB värdet som inte är tillräckligt högt, men jag mår bra och BM som jag var hos idag (min ordinarie har sem.) sa att det är inte på tok för lågt och mår du bra så strunta bara i det. 

Men urinen var utmärkt, måtten med och jag följer kurvan perfekt    Vågen visar +15kg men jag är lika glau för dee   Jag mår bra annars och lillan tjatar om sin lillebror i ett. Hon längtar verkligen och det gör givetvis jag & darlingen med.


Om barnet
I början av denna vecka är fostret 28 veckor gammalt. Hjärnvindlingarn blir fler och djupare och antalet hjärnceller är som flest just där. Barnet tränar på att andas rytmiskt och är i full kontroll av sin kroppstemperatur. Nu börjar lanugohåret som hittills täckt kroppen att försvinna. En del stannar kvar på axlar och rygg (vissa barn föds också med detta). Kroppsfettet ökar och huden blir därmed allt mjukare och slätare. Fettlagret isolerar och ger energi. Nu rör sig barnet så mycket det kan på den plats som finns kvar. Vissa börjar vända sig och lägga sig med ansiktet nedåt.


Av Emma Sångberg - 8 juli 2011 10:16

Det finns alltid lite ärlighet bakom "jag skojar bara", lite kunskap bakom "jag vet inte", lite känslor bakom "jag bryr mig inte" och lite smärta bakom "det är lugnt"...

Av Emma Sångberg - 8 juli 2011 09:31

Kanske är dags att lägga mig på hyllan och fokusera på vad som är viktigast?!


Går dagen var en fantastisk rolig och mysig dag   Först träffade jag och Chelsea hennes Farmor Gunilla och efter det så skulle vi åka till Triangeln för att möta upp Madde & Mirre. Men på bussen träffade vi på Petra och hennes mamma och dom skulle säga hej, pussas & kramas precis när vi skulle hoppa av. Givetvis stresade jag upp mig eftersom jag viste att Madde & Mirre väntade på oss och att vi hade en annan buss att passa. Detta resulterade i att jag och sessan hamnade på rätt buss men på fel håll   Men snäckan och jag bara skrattade åt det och sen fick vi juh faktiskt en sightseeing från Centralen till Västar Hamnen.


Till sist hamnade vi på Triangeln och mötte upp töserna. Vi gick en runda och letde efter en butik som vi skulle in i, men mitt i allt så var jag "det stora barnet" tvungen att kissa haha Men insåg när vi var vid toaletterna att jag hade inga kontanter på mig och givetvis kostar det 5 kronor. Men Madde hade och jag gick först in sen fick flickorna oxå kissa så vi skulle slippa fler toabesök.

Vi hittade butiken vi skulle till men kunde inte uträtta vårt ärende förän klockan 13 så vi gick över till Burger King och lunchade. Efter det var det Mirre som behövde gå på dass igen. Och jag måste säga att det är skandal att man ska betala 5 kronor för att använda toaletten när man redan lagt så dyra pengar på maten på BK, och sen på köpet så slukade maskinen 5:an men dörren gick ej att öppna så det blev dasset inne på triangeln igen.


Sen gick vi lite i affärer och väntade tills klockan blev 13 och då gick vi tillbaka till butiken och bägger våra töser gjorde hål i öronen   Chelsea var OTROLIGT duktig. Hon höll mig i händerna och givetvis hoppade hon till men när jag trodde hon skulle böja gråta så bara skrattade hon och börja dra sig i öronen och hurra om att hon fått hål i öronen, super duktigt. Mirre var oxå jätte duktigt men tyvärr blev hon lite nervös under förberedelserna. Men Vi var stolta över tjejerna.


Sen blev det en tur till Biltema och handlade hantag till cyklarna så man kan plocka stödhjulen snart och därefter åkte vi in om Almviks djurfritidsgård och tittade/klappade djuren. Där var hästar, kossa med kalv, getter/killingar, får, baggar & lamm, tuppar & höns, gris och kaniner. Barnen tyckte det var jätte skoj och Chelsea frågade när vi skulle gå och rida. Haha så nu påmindes hon om det igen så vi får väl se till att fixa det snart.


Därefter blev det kaffe och skitsnack för mig och Madde hemma hos oss och sessorna lekte inne på rummet.


Det var en jätte, jätte trevlig och mysig dag! Tack Madde & Mirre   


Strax innan darlingen kom him, gick dom andra 2 sötenötterna. Jag stod med middagen på spisen som idag blev Schnitzel, pommes & bea-sås. Vi käkade och jag och älsklingen hade ett allvarligt snack och förhoppningsvis så ska allt lösa sig snart, hoppas jag verkligen...


Vid 18 tiden kom min pappa & Carina på besök och det var jätte trevligt att ses, så länge sen sist vi sågs. Och innan dom skulle hem åkte vi iväg till en hundrastplats med vovvarna så dom fick rasta av sig.


Väl hemma igen hoppa sessan i säng, jag och älsklingen fläkte oss i soffan och sen fick min man lite massage av mig och slutligen då däckade han. Jag kollade lite på tv men sen gick vi in i sängen och la oss, tyckte synd om honom att ligga kvar på soffan.


Här är lite bilder från gårdagen!


 

 

 

Av Emma Sångberg - 7 juli 2011 09:29

ut på äventyr...


Ja, om en liten stund ska jag och sessan iväg och träffa Farmor Gunnila. Sen ska vi träffa Madde & Mirre och hitta på massa skojigheter   Chelsea är så nyfiken på vad vi ska göra, jag vet men inte hon *thihi*


Går kvällen var super mysig med min stoora kaaarlek... När sessan kommit i säng la vi oss på soffan och skulle titta lite på tv, men sooo blee det eente... Det blidde baaaura massssssa myspys   Sen somnade vi bägge två i varandras famn...


Nej nu ska vi kila till bussen


Haaaaj po diii...  

Av Emma Sångberg - 6 juli 2011 21:03

Denna kvällen har varit jätte trevlig. Jag och sessan var ute och övade på cyklingen tillsammans med hennes söta faste Sarah  

Idag cyklade iaf sessan och det gick super bra. Nu är stödhjulen upphöjda så långt det går och hon har lärt sig bromsa ordentligt. Hon vågade till och med cykla i nedförsbacke, vilket hon inte vågat sig på tidigare. Jag är hel nöjd med hennes insatts och vi ska ut och cykla lite imorgon innan vi ska träffa Madde & Mirre.


Jag är verkligen stolt över att vara bonusförälder till vår tös. Jag är så glad att hon svalde sin rädsla och gjorde det som inte vågat tidigare. Detta värmer i ens föräldrahjärta, den glädjen sessan hade när hon kom hem och berättade för sin pappa hur duktig hon varit gorde mig tårögd av lycka  


Tack för hjälpen Sarah & för sällskapet   

Här är lite foton och videos från dagarna som varit...


Söndagen po lannet

  


 

Chelsea som Spiderman hos Danni igår

 

Disel gottar sig

 

Här tränar vi inför att plocka bort stödhjulen






 

Ovido - Quiz & Flashcards