Familjen Sångberg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Emma Sångberg - 31 augusti 2011 18:16

Blod är inte alltid tjockare än vatten, sorgligt nog!


Denna morgonen började med att jag hade en tvättdejt kl 7. Vid 8 tiden gick jag ner i tvätten igen och mötte upp min fina svägeska som oxå hade tvättid 7-11 idag. Hon följde med hem och vi lämnade snäckan på dagis tillsammans. Där efter gjorde Sarah lite ärenden hon hade och jag passade på att gå hem och städa. Det blev en rejäl storstädning och här blev sååå fint.


Vid 11 tiden kom svägerskan hit igen och vi satt i köket med en flaska Coca cola och bara snackade massor! Skönt att kunna snacka om allt. Tack snäckan för en jätte mysig dag   

Vid 15 tiden hämtade vi sessan på dagis och sen gick faster/svägerskan hemåt och vi med. jag började med middagen, spagetti & köttfärssås... Mitt i matlagningen kom älsklingen hem så då blev det massa pussande och sen åt vi midda.


Nu kollar mina fina älsklingar på Narnia 3 och jag sitter här och bloggar.


Fick färdigtvättat lillemans kläder idag med... Så nu ska rummet bara upp och allt på sin plats. Nu är vi helt redo på att du ska komma fina lilla Jayson  


 Peace & love



Av Emma Sångberg - 30 augusti 2011 18:50

Imorse gicka jag upp strax vid halv nio tiden. Satte mig lite vid datorn och en stund senare gick jag in och väckte snäckan eftersom jag skulle gå och möta upp min mamma vid Ica. Chelsea ville stanna hemma vilket jag redan visste. Jag och mamma gick in på Ica och köpte bullar och lita annat. Väl hemma igen satte jag igång kaffe och plockade fram frukost. Det blev en väldans mumisg frukost bara darlingen som fattades.


Resten av dagen har vi suttit och pratat en massa, satt och hjälpte snäckan med sin pysselbok, målat i målarböcker, jag sorterade babykläderna som skall tvättas imorgon osv...


Vid 14.30 tiden gick vi ner i vändzonen för att möta upp älsklingen, sen släppte vi av mamma innan vi körde vidare till Cura kliniken. Hade fått en x-tra tid hos BM för att kolla upp om jag har början till Havandeskapsförgiftning. Vilket jag inte hade... inga äggviteämnen i urinen och blt var normalt - SKÖNT! Förmodligen nån "hangover" effekt av att vätskebalansen var katastrofal i förra veckan.


När vi kom hem började jag med mauden... Biffstroganoff med ris och det var som vanligt svin gott   Efter maten kollade jag och snäckan på Disney Dinosaurier - hon var jätte impad på den. Sen tog jag och älsklingen en väldigt mysig dusch när där bara var lite kvar av filmen. Snäckan har fått badat ikväll med. Nu leker hon på rummet, jag sitter på nätet och älsklingen kollar på Thor...


Ha en fin kväll alla vänner för det ska denna familjen ha...

Av Emma Sångberg - 29 augusti 2011 20:30

Första mammalediga dagen är avklarad!

Idag har jag inte gjort så mycket som jag tänkte mig. Fick nämligen kaffe besök i förmiddags av Petra. Trevlig fika stund   


När hon gått plockade jag undan tvätten från gårdagen och plockade lite här hemma. Sen förberedde jag middagen. Var av med marinaden till vår rumpstek    Efter ett par timmars letande från och till så kollade jag i frysen och där låg den haha

Jag marinerade köttet och sen gjorde jag mig redo för att hämta prinsessan på dagis, tog vovven me mig med...


När vi kom ut från dagis stod darlingen där och hade rastat Disel. På vägen träffade vi på svägeskan/systen/fastern Sarah... Snäckan blev sååå glad av att se sin faster... vi med så klart  

När vi kom upp bytade snäckan kläder, darlingen satte sig vid datorn och jag spelade lite tv spel när jag slängt in vår rumpstek i ugnen.


När kyttet var klart så fixade jag till resten till maten... Pommer, bea-sås och "herrikuvert"   Maten blev RIKTIGT god.


När vi hade ätit tog jag mig ett bad och sen lekta sessan frisör med mitt hår.

Vi har även varit nere i vändzonen och träffat Madde, Slim & Mirre för att ta en titt på deras nya bil, super fin   


Snäckan ligger nu för natten... och nu ska resten av kvällen avnjutas tillsammans med min fina älskling!!


   God Natt      

Av Emma Sångberg - 29 augusti 2011 09:33

 


Emmas Chokladtårta     14 port       1 timme         200 grader i ugn



  • 1 mks smör
  • 2 msk ströbröd
  • 4 ägg
  • 3 dlsocker
  • 3 dlmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dlkakao
  • 100g avsvalnat smält smör

Chokladmousse

  • 2 dlgrädde
  • 200g smält choklad
  • 2 ägg
  • 1 dlsocker

Glasyr

  • 200g choklad
  • 50 gsmör
  • 1 dlgrädde

Smörja och bröa en form med avtagbara kanter.


Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjöl, bakpulver, kakao och smält smör. Blanda väl och häll i formen. Grädda mitt i ugnen i 25 min. Lossa kakan från formen och låt svalna. Skiva kakan i 3 delar när den svalnat.


Vispa grädden till moussen och blanda i chokladen under vispning. Dela äggen i vitor & gulor. Vispa äggulor med socker poröst. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Blanda försiktigt chokladsmeten med äggulesmeten och vänd sist i äggvitorna.


Lägg moussen mellan lagrena av kakbotten, ha ev. nån sylt i på botten om du vill. Gör likadant på bägge lagrena. Lägg på locket.


Smält chokladen till glasyren och blanda ner smör och grädde. Bred över tårtan och ställ den kallt, gärna över natten.


Garnera med det du tycker passar. 

Av Emma Sångberg - 29 augusti 2011 09:17

Nu är man officiellt mammaledig... Nu fattas bara världens finaste lilla Jayson här  


Denna morgonen steg jag upp vid 8.00 och gjorde lite morgonrutiner samt väckte en liten sessa som skulle till dagis idag. Jag gav henne frukost och sen gjorde hon sina morgonrutiner och lekte lite på rummet innan det var dags att gå ner på dagis. Disel fick följa med och få en morgon tur han med  


Igår var en bra dag! Sista dagen på jobb och den flöt på och vi hade det jätte trevligt på jobb. Tack för denna tiden!! Efter jobb kom min fina baby och hämtade mig och vi åkte iväg och storhandlade lite, det ekade rätt bra i skafferi, kyl & frys här hemma   Efter handlandet köpte älsklingen pizza med sig hem från Lamare givetvis var annars lixom... Jag ville inte ha mådde illa som jag vet inte vad... Istället tog jag vovven på en tur till rastgården och sen hoppade jag i ett varmt skönt bad. Mina stackars små fossingar är juh svullna som jag vet inte vad... Får hålla koll på det så det inte är havandeskapsförgiftning...


Vid 18 traskade vi hem till Petra för att hämta hem tösabiden  Som vi har saknat henne i veckan. Men trots det har veckan gått fort faktiskt. Efter kaffe och snack som alltid gick vi hem och utanför oss mötte vi upp Madde, Slim & Mirre. Sen tvättade jag och snälla fina Madde hjälpte mig som bara den med all tvätt, tack gumman   Är så glad över att ha en så fin vän som dig!!


Hade en mysig stund med min bajb igår kväll innan det var dags att krypa till kojs...  


Nåå... vad ska man göra på sin första mammalediga dag när sonen inte tittat ut än?


*Ringa BM

*Plocka lite här hemma

*Rensa i skåpen?!

*Städa

*Putsa fönster


Fan listan kan bli lång...    


AJJ!!

        

Av Emma Sångberg - 27 augusti 2011 21:56

Då är man himma efter ännu ett jubbepass. Vovven är rastad och jag är trött, genom blöt och trött... Saknar gubben min med    


Denna dagen på jobb gick till en början fort men sista 2 timmarna var väääldans långa...

Men under arbetspasset har jag roat mig med att göra pizza bullar & en chokladtårta. Jag testade mig fram och det jag smakat på var väääldigt gott. Ska se när jag får ätit en bit av den imorgon så ska jag skriva ut receptet OM den nu är god som helhet.


Imorgon är det mitt sista arbetspass och nu längtar min kropp efter att få vila. Efter denna dagen vill mina svullna, ömma fossingar ha massage men älsklingen jobbar juh så finns ingen annan som kan hjälpa mig. Tyvärr når jag inte dit själv  haha


Imorgon ska vi även hämta hem vår fina prinsessa    Har saknat henne som bara den nu i veckan. Men ska försöka hitta på nått skojigt nu i veckan med henne. Tjejstuff - bara hon & jag.


Ikväll händer det inte så mycket i detta hemmet. Jag ska strax slänga mig framför tvn och sen blir det nog sängen tidigt. Ska jobba kl 7 imorgon bitti så behöver krafterna.


Hau de spaude 


3 sorters pizzabullar... 1. skinka, svamp & ost 2. Tonfisk, räkor, lök & ost 3. Korv, lök & ost... Mycket poppis på jobb   


Chokladtårta alá Emma  

 

Av Emma Sångberg - 27 augusti 2011 11:00

♥ Tänkvärt ♥
En indian satt och pratade med sitt barnbarn.
Han sa: ”I alla människor bor det två vargar som slåss.
Den ene är ond: Det är ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, sorg, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet, rädsla och egoism... Den andra är god: Det är glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning, mod och tillit”.
”Vilken varg vinner?”, sa barnet.
"Den du matar”, svarade den gamle mannen.

Det var mycket skönt med en varm lång dusch denna morgonen. Natten har juh varit så jäkla jobbig. Varmt, kvavt och svitten har lackat på en  


Jag gick upp vid 9-tiden, slappade lite framför datorn och sen åt jag frukost innan jag hoppade in i duschen. Skönt som faan var det som sagt! Nu har jag roat mig lite till framför datorn och ska snart in och väcka älsklingen som ska droppa mig på jobb idag. Vill juh gärna hinna umgås med min fina baby eftersom han inte är hemma när jag kommer hem från jobb ikväll.


Idag jobbar jag 11.30-20.30 Hoppas det är en lugn kväll på jobb och att tiden går fort.


Nej nu ska jag smita ut med vovvsingen en runda innan det är dags att väcka bajben  


Hau de´ kanon... Vattenmelon  


Disel ville vara med när mammsen läste igår natt   

   

Av Emma Sångberg - 26 augusti 2011 22:08

Går kvällen på festivalen var trevlig. Kul att så många från familjen/släkten kom för att se Sibbe uppträda. Killarna är faktiskt väldigt bra. Det är förvisso inte min musiksmak direkt men dom är jäkligt bra. Innan uppträdandet lyckades denna tjooooge klämma i sig en Langos & en Texasburgare MUMMA!! Passade även på att fiska lite gosedjur till barnen men det var så mycket folk och efter 50:- var jag nöjd med att ha fiskat upp en Spiderman till lilleman och en Chelsea-fotboll. Som darlingen tycker att lillebrossan Jesper ska få   


Älsklingen kom och hämtade upp mig efter uppträdandet och när vi kom hem fick han en kebab i Baguette. När han ätit gick vi in i sovrummet och hade det jätte mysigt.. så småningom var det dags att sova.


Imorse gick vi upp vid 9-tiden. Vi slappade lite hemma och sen vid 10.30 körde vi till Segevång för att köpa en resesäng till plutten. Sen handlade vi frukost på Lidl och älsklingen droppade mig på jobb... Jobbat mellan 12-21... Nu har jag bara 2 pass kvar... Wiiihoooo!!!!


Jag säger bara en sak R-E-S-P-E-K-T!!

På bussen på väg hem från jobb trodde jag att jag skulle få ett anfall... Ett gäng på 15 stycken FJORTISAR, helt seriöst, alla drack, skrek, sjöng och jag vet inte vad... Noll respekt för alla andra på bussen. Plus att en av killarna satt och mer eller mindre sov så packad han var... ner spydda kläder och såg förjävlig ut! En kvinna stod med sina tvillinga, inte ens 1 år gamla, i vagnen där man parkerar vagnar på bussen... Givetvis satt spypågen där och från ingenstans stoppar svinet fingrarna i halsen och spyr... Tur nog missades vagenen och andra människor men jag hade god lust att nocka killen!! Tur för honom att det inte var mina barn och min vagn... 

Sup och roa er för all del men kom ihåg att visa lite respekt för medmänniskorna!!


Nu sitter jag här hemma och ska strax lägga mig framför tvn och bara ta det lugnt. Darlingen jobba och kommer him nån gång inatt.. Längtar såå efter honom.


Nej nu har jag inte mer att skriva om... Avslutar det hela med lite foto & filmer från spelningen igår!

Ha en fortsatt trevligt kväll/natt på er!!


Haj Svaj!!


JOHAN.P

 



 

Ovido - Quiz & Flashcards