Familjen Sångberg

Alla inlägg under mars 2015

Av Emma Sångberg - 31 mars 2015 23:55

Nu sitter man här på jobbet och det är mitt sista pass, sista natten på länge... Det känns otroligt bra att börja om på ny kula.

Sov inte så länge imorse så det blev ett gympass med Helen. Idag var det jobbigt som attan, tror jag har en förkylning på gång. Så tog det lite lugnt. Men 300 kcal på löpbandet och sedan lite vikter på det :)
Lär bog ha träningsvärk imorgon dock efter maskinerna. Har ökat tyngden på de maskiner jag kör så det kommer nock kännas av ;)
Blev lite vila efter duschen och frukosten. Vid 13 begav jag mig iväg för att ta bort naglarna, det känns i hjärtat! Men det blir en vane sak.
Resten av dagen har gått i ett. Älsklingen hämtade upp mig och Jayson vid dagis efter jobb, hämtade ut vår iPhone 5, hämtade sovsäck k& sånt till Chelseas övernattning på skolan idag, hämtade ut Chelseas fotbollsskor & benskydd och till slut hem och fixa käk. Petra & Chelsea kom och hämtade sovgrejorna sen åt vi. Lite slapp på soffan och sen gick jag iväg för att skriva upp Jayson på fotbollsskola. 19:30 började jag jobba, och nu sitter man här som sagt.

Fick en fin "lycka till" gåva av personal här på nattsländan.

Imorgon blir det en tripp till SUS för att göra ett ID kort :) och på eftermiddagen får jag och Jayson besök av Sarah & Emilian :)

Wow

Av Emma Sångberg - 31 mars 2015 00:14

Helgen har passerat och jag är mycket nöjd med den.
Fredagen startade med ett träningspass och sedan lite sömn. Gizmo hade en play dejt med vovvetös i området. Jätte kul, vi ska definitivt ses igen :)
Kvällen bjöd på mys framför tvn med familjen. Härligt att bara få lov att vara tillsammans och inte göra ett smack ;)

Lördagen vad det kalas för lillasyster. Mycket trevligt, ännu trevligare att inte en enda kaka eller godis slank ner i min mage :)) är mkt stolt! Sen avstod jag även BK på hemvägen :)

Söndagen blev det storhandling på morgonen och när vi kom hem en super god frukost :) asså jag bara älskar frukost! Är verkligen en frukost människa. Brukar inte äta direkt pp morgonen men när jag mornat till mig så går det bra :)
Fick påskpysslat lite med barnen under förmiddagen oxå. Mycket uppskattat av dom.
Efter middagen blev det ett besök hos ett par vänner, tills det var dax att åka hem och få kidsen i säng.

Idag har jag haft Chelsea hemma efter hennes önskemål. Vi skulle fått besök av syrran och Leo men han blev sjuk. Men hon har haft lika kul för det. Spelat och spelat och spelat XD
Jag kom iväg på gymmet en stund oxå! Härlig start på veckan :)
Efter att vi käkat middag åkte vi och lämnade Chelsea till Petra.
Lilleman blev inte alls glad för det :( han vill ha sin syster hos sig alltid.
Kvällen hemma gick alldeles för fort och nu sitter man på jobb och har mer än halva natten kvar....

Av Emma Sångberg - 27 mars 2015 14:17

Det skiljer 10 kg, är jäkligt stolt över vad jag åstadkommit hit tills :)

Av Emma Sångberg - 26 mars 2015 21:44

Det blev bara 1 timmes sömn imorse sen väckte Gizmo mig med att kräkas i sängen :(
Sen kunde jag inte somna om, så det blev ett gympass med grannen redan då :)
500 kcal på gåbandet och ben & magövningar :)

Väl hemma åt jag en smarrig frukost, keso, lax & ägg MUMS! Sen sov jag gott till 15 tiden. Hämtade Jayson på dagis när jag mornar till mig och sen blev det en liten stund på lekplatsen med Sarah & Emilian som vi mötte på dagis :)

Kvällen bjöd på föräldrarmöte på dagis och sen började jag jobba 19:30 idag. Så nu har man några natt timmar framför sig innan man får sovit nått. Men det känns helt okej för sen håller jag helg :))

Av Emma Sångberg - 25 mars 2015 21:59

Nu är det nåra dagar sen jag bloggade igen.

Svårt att hitta tiden i perioder, sorry för det. Men är man en morsa så är man ;)


Helgen bara sprang iväg. Jobbade fre-lörd och semester på söndagen. I lördags var vi hemma hos mina päron på fika där jag bjöd på den goda Nutella Cheesecaken som jag la upp i inlägget innan detta. Så mkt mer blev det int den dagen.


Söndagen sov jag ovanligt länge efter nattens jobb, vaknade inte förän vid 13 tiden :-O

Så det blev en skön hemma dag med mina grabbar.


I måndags hämtade jag chelsea på skolan eftersom det var träning på kvällen. Då hinner hon hem och äta ett lite tyngre mellis eftersom träningen börjar redan 17 nu när det är innomhus. Så vi käkade lite cheesburgare från MCD. På hemvägen blev gubben upplockad och sedan fick jag sällskap av Chelsea för att hämta hem lillebror, och vips så var det dax att gå till träningen.

Hon tycker verkligen det är kul och i måndags fick vi beställa tränings kläder om man ville. Så denna morsa beställde lite kläder för en 1300 kr haha Men ja hon vill juh träna så varför inte ;) Hon är värd det <3 och så glad hon blev när jag sa att hon skulle få sina initialer på kläderna också :)

Väl hemma igen åt vi tjejer middag och sen var det dax för duschen och sängen ganska snart där på. Blev en tidig kväll för mig med hade huvudvärk och somnade som en stock på soffan zZzZzZz haha


Igår vaknade jag med fortsatt huvudvärk. Så PW med kollegan blev avbokad och istället blev det lite vila efter att Jayson lämnats på dagis. Sen fick jag besök av min fina svägis. Alltid lika trevligt. Är så himla glad över att ha henne i vårt liv <3 Jag är juh trots allt en familje människa som vill att familjen ska hålla ihop. Man ska träffas och umgås, och framför allt finnas där för varandra i vått och torrt. Men mer om detta i ett annant inlägg ;)

Sarah följde med och hämtade Jayson på dagis, som le överlycklig över att faster var med <3

Senare på eftermiddagen kom mamma och hämtade upp mig och lilleman, Vicki skulle få sin födelsedags present från oss, hon fyllde 15 i måndags <3 Hon fick en navel Percing :) Super nervös men det gick jätte bra och hon är mer än nöjd :) På kvällen blev det ett gympass med grannen. Vi hade bokat ons-fre men hon va tvungen att jobba så det blev på tisdagen, passande då PW inte blev av. 500 kcal förbrända + lite vikter på det :)


Idag började jag med en utmaning,


No junk food challenge

  • inga munkar eller muffins
  • inga kakor eller bakelser
  • inget godis
  • inget choklad
  • inget vitt bröd
  • ingen glass
  • ingen snabbmat
  • inga chips
  • ingen läsk                    i 21 dagar

 Så på morgonen blev det en härlig PW med kollegan, 6 km och 450 kcal förbrända. Sen var jag iväg med en granne och hjälpte henne med att skaffa en Ipad. Plötsligt var det dax att hämta sessan snart. Åkte in om Petras jobb för att hämta lite saker som är Chelseas, efter liten pratstund om alltmöjligt så hämtades Chelsea :) Och som vanligt går det i ett och hela familjen var samlad där hemma. Idag blev det Pizza till middag för övriga familjen, jag höll karaktären och åt en bit spenat/fetaost paj med en tomatsallad gjord på Keso, tomat och lök. Mums! Men jag skulle ljuga om jag inte sa att pizzan lockade. På kvällen blev det lite våfflor, trots allt våffeldagen idag, men jag åte en vaniljkvarg :) Wooohoo jag har klarat första dagen av no junkfood :))


Nu sitter man här på jobb och väntar på att timmarna ska gå, storm ute och jag fryser som attan redan och klockan är inte ens 23. Hoppas på en lugn natt.


Sov gott alla ni där hemma <3

Av Emma Sångberg - 22 mars 2015 19:03

Nutella cheesecake 8-12 bitar

400g digestive
150 g smält smör

Krossa kexen och blanda i smält smör. Fördela jämnt i en springform och placera i frysen i ca 30 min.

300g Philadelphia ost
2 dl vispgrädde, vispad
400g nutella
2 msk florsocker

Vispa Philadelphia mjukt och blanda i nutella. När det är samman häller du i florsocker och blandar i vispade grädden. Häll i fyllningen i springformen.

Som garnering kan du använda
Hackade nötter, oreo cookies, digestive kex, choklad, smarties. Använd det som faller dig i smaken :)

Av Emma Sångberg - 19 mars 2015 06:35

I tisdags blev det ännu en tur till barnakuten med Jayson. Han blev hemskickad från dagis och hade mycket ont i magen. Väl hemma bara låg han och kved och tog sig för magen. Och med tanke på kräksjukan i förra veckan och lite andra saker som inte riktigt var återställda så ringde jag 1177 för råd. Dom tyckte vi skulle åka im så det gjorde vi. Men efter 3 timmar mådde han bättre och provresultaten var bra så förmodligen repar magen dig ännu. Men igår var han sig själv igen, äter bra och lekte mkt.

Om en timme lämnas lilleman på dagis och sen blir det sängen igen för mig. Går på inatt och har 3 nätter framför mig.

Ha en härlig dag!

Av Emma Sångberg - 17 mars 2015 01:47

Biffbambu 4 port

6 pp/port plus pp för riset/nudlar.


500 g lövbiff, eller annan tunnt skuren biff.
1 tsk riven ingefära
1/2 tsk salt
3 msk vatten
2 msk maizena

Blanda ihop en marinad av allt utom köttet och marinera köttet över natten, funkar med några timmar också.

100 g färska champinjoner
1 burk bambuskott
2 vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
3 msk mörk soja
2 msk ostronsås
4 dl vatten
2 msk maizena utrört i 3 msk vatten
1 msk sesamolja
1 msk matolja el rapsolja

1. Stek el woka champinjonerna i 1/2 msk av matoljan på hög värme. Ta sedan ur dom.
2. Stek köttet tillsammans med den pressade vitlöken i resten av matoljan. Häll i sojan.
3. Häll i vatten allt utom 3 msk som du ska använda med maizena, ostronsås och buljongtärningen. När det kokat upp häll i champinjonerna & bambuskottwn. Låt koka i 2-3 min.
4. Rör ut maizena. I resterande vatten och häll i. När det tjocknar häller du i sesamoljan. Klart att servera med ris eller nudlar.


Ovido - Quiz & Flashcards