Familjen Sångberg

Alla inlägg under juli 2015

Av Emma Sångberg - 8 juli 2015 19:58

Idag var jag tillbaka på gymnet efter en längre period. Jag har förvisso tränat hemma och varit ute på pw's och kört intervaller. Men det var ett kärt återseende :)
Funderare på att skita i det imorse men tog mig i kragen och det blev 5 km intervall på gåbandet och tunga lyft efter det, så härligt när det var gjort :)

I eftermiddags var Helen här uppe med Alice och lekte med Jayson. Jätte mysigt :)
Till middag blev det biffstroganoff och ris, jag åt det med broccoligratäng :)
Recept kommer nertill!

Efter maten blev det en fika hos mina päron, och lite överraskat var min älskade moster & make där på besök, så himla trevligt att träffas <3
Två kära återseenden på en dag :)


Biffstroganoff

500g strimlad lövbiff
200g champinjoner
1 gul lök
2,5 dl grädde
2 tsk dijonsenap
4 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 tsk paprikapulver
Salt & peppar

Stek köttet tills det är genomstekt. Blanda i hackad lök & skivad svamp och låt de mjukna. Slå på paprikapulver och salta och peppra lite. Blanda i senap och tomatpuré. Slå till sist på grädde och fond och låt det koka upp. Servera med ris och saltgurka.

Broccoligratäng
500g frusen eller färsk broccoli
2 ägg
1 dl grädde
3 dl riven ost
Salt & peppar

Koka upp broccolin så den mjuknar.
Blanda ihop övriga ingredienser i en skål. Häll av broccolin i ett durkslag och låt det rinna av en stund. Lägg i broccoli i en form med hög kant och slå smeten över. In i ugnen på 225 grader i ca 10-15 min eller när den fått en fin färg.

Smaklig spis :)

Av Emma Sångberg - 7 juli 2015 21:06

Äntligen är det dax att få ut mitt goda recept på kycklinggryta i ugn!

500g kycklingfilé
1 pkt bacon
1 stor rödlök
200-400 g champinjoner
2 dl créme fraiche
1/2 dl grädde
2 msk tomatpuré
1 dl riven parmesan

Knaperstek bacon i ca 1-2 cm breda skivor. Lägg på hushållspapper och låt fettet rinna av. Skiva lök och champinjoner och stek upp tills de mjuknat. Lägg lök & svamp i botten på en ugnsform ca 20x20 cm. Tärna kycklingen i mindre bitar och stek den gyllenbrun. Lägg över kycklingen på svampen & löken. Blanda ihop créme fraiche, grädde och tomatpuré och låt koka upp i pannan du stekt det andra i. Blanda sist i parmesan och häll över i ugnsformen. Lägg sist på bacon och ställ in i ugnen på 225 grader i 15 min. Servera med ris


Så här gott ser det ut, mitt val istället för ris blev haricotverts :)

Ovido - Quiz & Flashcards